Filter
In de zomer van 2021 lanceerde stichting Verspilling is Verrukkelijk een campagne waarmee we op toegankelijke wijze meer bewustwording wilden creeren rondom het thema voedselverspilling: Delicious Waste.
In 2022 gaan we een stap verder. Want hoewel de impact van voedselverspilling énorm is, is het zeker niet het enige thema wat bijdraagt aan een duurzamer voedselsysteem. Denk bijvoorbeeld ook aan verminderen van plastic verpakkingen, plantaardig eten en biologische, lokale, fairtrade en seizoensgebonden producten.
Stichting Verspilling is Verrukkelijk neemt daarom de lead om hét complete handboek om duurzamer te eten te ontwikkelen. Dit boek zal boordevol informatie en tips staan om een duurzamer voedselsysteem voor onze gezondheid en het klimaat te bewerkstelligen en daarmee bijdragen aan een aantal van die zeer belangrijke SDG’s voor 2030.
En dat doen we deze keer niet alleen.
Verspilling is Verrukkelijk is een stichting zonder winstoogmerk. Het is in 2018 opgericht als samenwerkingsverband, een platform van doeners. Een groeiende club gedreven ondernemers die zich elk op hun eigen manier inzetten tegen voedselverspilling en zo bijdragen aan het behalen van SDG 12.3: 50% minder voedselverspilling in 2030.
De ondernemers achter Verspilling is Verrukkelijk maken (h)eerlijke producten op basis van reststromen. Dit zijn grondstoffen die normaliter worden afgedankt, zoals sinaasappelschillen. Onze ondernemers bewijzen dat je daar nog super veel mee kunt. Bier van brood en aardappels maken bijvoorbeeld of bananenbrood van geredde bananen. Zo komt iets wat eigenlijk ‘afval’ was weer terug als waardebol product. Helemaal circulair dus!
En dat is nodig, want naar schatting wordt er jaarlijks 1,6 miljard ton voedsel weggegooid. Dat is één derde (!) van al het voedsel wat we produceren.
Verspilling is Verrukkelijk is opgericht vanuit de gedachte dat je samen meer kunt: door het onderling delen van kennis en door gezamenlijk campagne te voeren, kunnen we meer voedsel redden en meer impact maken. En daar gaat het uiteindelijk allemaal om.
Dit is ook precies de insteek voor de opvolger van Delicious Waste: Delicious Switch. Voor de creatie van de recepten en gerechtfoto’s en de tips en kennis over hoe je duurzamer kunt eten, gaan we de samenwerking aan met bloggers, media, impactpartners e.a. influencers op het gebied van duurzaamheid en voeding.
In Delicious Waste werd de receptuur en de fotografie volledig verzorgd door The Holy Kauw Company. In Delicious Switch breiden we dat dus uit en zullen er meerdere content creators worden gekoppeld aan de ondernemers en producten van Verspilling is Verrukkelijk. Zo kan een expert op het gebied van plasticvermindering gekoppeld worden aan de confetti van Candy Converters en iemand die álle ins en outs kent van de plantaardige keuken de receptuur schrijven met de oesterzwamburger van GRO Together of de roze koek van Donny Craves.
De reden voor co-creatie is dat we meer kennis en expertise kunnen delen én meer mensen bereiken dan wanneer we enkel vanuit de stichting zouden communiceren: we’re better together!
Meer weten over Delicious Switch?
[ DOWNLOAD DE BROCHURE ]
Meewerken aan het boek Delicious Switch kan op verschillende manieren:
1. Koop het boek alvast in de pre-sale van 18,99 voor 14,99 euro. Zo bespaar jij geld en weten wij hoeveel boeken we moeten drukken: zo verspillen we niets!
2. Word impactpartner van Verspilling is Verrukkelijk. Met jouw bijdrage claim je bovendien 2 pagina's in het kookboek, waarin je kunt delen hoe jouw organisatie zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem. Alle informatie rondom impactpartnerships vind je hier.
3. Help mee aan Delicious Switch als content creator. Delicious Switch is een mix van informatieve contrent met receptinspiratie. Voor de creatie van de recepten en fotografie in Delicious Switch zijn we op zoek naar bloggers, freelancers, food media e.a. influencers op het gebied van food en duurzaamheid. Heb jij een goed verhaal wat je wilt delen, heb je kennis van receptontwikkeling en kun je een potje food stylen en fotograferen? Wil je deze skills inzetten in ruil voor exposure in het boek (van Delicious Waste zijn 10.000 exemplaren verkocht)? Dan zijn we op zoek naar jou! Alle informatie rondom content creators vind je hier.
Op 24 juni 2021 (Upcycling Day) lanceerde stichting Verspilling is Verrukkelijk een campagne waarmee we op toegankelijke wijze meer bewustwording wilden creëren rondom het thema voedselverspilling: Delicious Waste.
Dit werd onder meer gedaan in de vorm van een kookboek, waarvan inmiddels 10.000 exemplaren zijn verkocht.
In Delicious Waste staan handige anti-verspillingstips en 24 heerlijke recepten en inspirerende verhalen van de ondernemers achter Verspilling is Verrukkelijk. Daarnaast lieten we 9 impactpartners aan het woord: Eosta, Coop, Too Good To Go, Hospitality Group, Harvest House, Lowlander Beer, Samen Tegen Voedselverspilling, Albert Heijn en Contronics.
Albert Heijn - Contronics - Coop - Eosta - Euro West - Harvest House - Hospitality Group - Lowlander Beer
Stichting DOEN - Stichting Samen Tegen Voedselverspilling - Too Good To Go