Blog

Home  /  Recepten   /  Regelmatig piepers over? 5x aardappelrecepten!

Regelmatig piepers over? 5x aardappelrecepten!

Een blog van Instock

 

Aardappelliefhebbers opgelet!
Wij Nederlanders zijn gek op aardappels. Wiens moeder maakt(e) er nou geen aardappels, groente, vlees? Ook stamppot met aardappels mag natuurlijk niet ontbreken in een lesje Nederlandse eetcultuur. Maar ondanks dat we zoveel van aardappels houden, verspillen we er ook heel veel. Per jaar gaat er in de hele keten wel 340.000.000 kilo aardappels verloren! Dat vinden wij natuurlijk zonde en daarom hebben wij vijf recepten voor je om ervoor te zorgen dat jij nooit meer aardappels weg hoeft te gooien thuis.

 

1. Aardappelkroketten
Heb jij nog wat gekookte aardappels over? No worries, hier kun je namelijk heerlijke aardappelkroketjes van maken! En het mooie is dat je deze ook kunt invriezen. Zo kun je elke keer, als je wat gekookte aardappels over hebt een paar kroketjes maken en deze bakken wanneer je er genoeg hebt!

Fruit een uitje en wat knoflook. Prak de gekookte aardappels met de ui en knoflook en voeg nog wat kruiden naar smaak toe. Hou je van pittig? Probeer het dan eens met een beetje currypasta. Voeg beetje bij beetje geklopt ei toe tot je een smeuïg geheel krijgt;

Vorm met je handen kroketjes van het aardappelmengsel en laat het even opstijven in de koelkast. Rol de kroketjes eerst door een laagje bloem, gevolgd door geklopt ei en paneermeel zodat ze een mooi jasje krijgen;

Vries de kroketjes in of bak ze meteen in hete olie tot ze bruin zijn.

 

2. Spaanse tortilla
Een Spaanse tortilla kun je zowel van restjes gekookte, als restjes gebakken aardappels maken. Schijfjes of krieltjes over? Allemaal bruikbaar! Duik ook even in je koelkast en/of vriezer om te zien wat voor vulling je nog in huis hebt. Wat dacht je van zongedroogde tomaatjes met salami? Of courgette met blauwe kaas? Ook koud is dit recept heel lekker, perfect dus om de volgende dag mee te nemen als lunch!

Doe wat olie in een koekenpan met een dikke bodem en fruit een rode ui met knoflook. Heb je grote aardappels, snij ze dan in kleinere stukken. Bij krieltjes is dit niet nodig. Voeg de stukken aardappel toe in de pan. Bak het geheel even, voeg je vulling toe en breng het op smaak met peper, zout en eventueel kruiden;

Klop een paar eieren en giet dit over het aardappelmengsel heen. Zorg ervoor dat het mengsel goed over de pan verdeeld is en dat deze (zo goed als) volledig bedekt is met ei. Zet het vuur wat lager en doe een deksel op de pan. Bak de tortilla tot het ei volledig gestold is.

 

3. Gnocchi

Het is eigenlijk heel makkelijk om zelf gnocchi te maken en het is ook nog eens een stuk goedkoper én lekkerder dan uit de winkel. Heb je nog wat tomaten of paprika’s over? Maak hier dan een lekkere saus van om je rescued maaltijd compleet te maken.

Schil en kook je aardappels. Giet ze af en maak hier een gladde puree van met een stamper of zeef, zonder water of melk toe te voegen. Laat de puree vervolgens volledig afkoelen. Voeg bloem en ei toe en roer het geheel tot alles goed is gemengd. Je hebt ongeveer 100 gram bloem en 1 ei nodig per 400 gram aardappel;
Kneed het aardappelmengsel ongeveer vijf minuten tot het een beetje elastisch is en tot een mooie bal gevormd kan worden. Plakt het nog een beetje? Voeg dan nog wat bloem toe;

Maak een paar strengen met een doorsnee van ruim een centimeter. Snijd deze strengen in stukjes van ongeveer 2 tot 3 centimeter en geef er wat structuur aan door er zachtjes met een vork in te duwen. Zo blijft er straks meer saus aan je gnocchi zitten;

Kook de gnocchi ongeveer 8 minuten in een ruime pan met gezouten water. Als de gnocchi naar boven komt drijven, is het goed. Schep de gnocchi uit het water, doe ze op je bord en doe er een ruime hoeveelheid saus overheen. Genieten maar!
aardappels.

 

4. Aardappel-viskoekjes

Deze aardappel-viskoekjes zijn heerlijk als lunch of bij je avondeten. Je kunt ze ook in bitterbalformaat maken om ervan te genieten bij de borrel. Liever vegetarisch? Je kunt hier ook heel makkelijk een vegetarische variant van maken door de vis te vervangen door tofu.

Prak restjes gekookte aardappels grof en voeg hier een geklopt eitje aan toe. Meng dit tot je een mooi dik mengsel krijgt. Is het mengsel nog te vochtig? Voeg dan wat paneermeel toe. Voeg vervolgens wat vis, een lente uitje, zout en peper toe. Je kunt hier bijvoorbeeld zalm of kabeljauw gebruiken. Verder kun je het kruiden naar je eigen smaak. Zin in Thais? Voeg dan wat thai green curry toe. Of toch liever Chinees? Gebruik dan wat vijfkruidenpoeder;

Kneed kleine burgertjes van het mengsel en bak ze rondom bruin in wat olie. Eet ze meteen lekker op met bijvoorbeeld wat aioli of chilisaus.

 

5. Zero Waste Rösti

Rösti wordt over de hele wereld gegeten en je kunt dit recept dan ook op heel verschillende manieren maken. Wij vinden dit de lekkerste versie. Je kunt hiervoor het beste een iets kruimige aardappelsoort gebruiken. Heb je nog wat groente over? Dan kun je deze gewoon raspen en mengen met de aardappels. Doe er dan wel een geklopt eitje doorheen om het te laten binden. Ook kun je de rösti even bakken in een koekenpan als je liever niet wilt frituren.

Rasp 500 gram gewassen aardappels met schil en al en doe het in een stoommandje. Stoom de aardappelrasp ongeveer vijf tot zeven minuten. Heb je geen stoommandje? Gebruik dan een vergiet en pan kokend water;

Breng de aardappelrasp op smaak met wat zout en duw het in een vorm. Je kunt hiervoor een bakplaat met bakpapier of folie gebruiken. Zorg ervoor dat de aardappel gelijkmatig verdeeld is en koel de aardappelrasp minimaal 3 uur in de koelkast;

Verwarm plantaardige olie in een (frituur)pan tot 180 graden. Haal de aardappelrasp uit de koelkast en snijd het in stukjes. Frituur de rösti in drie tot vijf minuten tot deze knapperig is. Nog wat zout erover en je kunt aan tafel!